Malaysia merupakan sebuah negara yang aman dan harmoni. Seorang Melayu Boleh haruslah bersyukur kerana dapat hidup dalam suasana negara majmuk dan berbilang bangsa yang mempunyai semangat bersatu padu. Oleh itu, sebagai seorang Melayu yang benar-benar boleh kita haruslah berterima kasih kepada Tuhan Yang Maha Esa kerana mengurniakan kita pemimpin Melayu Boleh yang sebenar iaitu Perdana Menteri yang telah memerintah kita sepanjang kemerdekaan ini.

Oleh itu, penulis ingin menyenaraikan Perdana-Perdana Menteri yang pernah berkhidmat untuk negara kita Malaysia khususnya kepada semua Melayu Boleh untuk mengambil iktibar dan pengajaran daripada pemimpin-pemimpin Melayu Boleh ini.

1. Y.T.M Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj

Tunku Abdul Rahman merupakan Perdana Menteri Malaysia yang pertama dan inilah salah satu contoh semangat Melayu Boleh yang harus dicontohi oleh bakal-bakal Melayu Boleh di masa hadapan. Tunku Abdul Rahman juga turut dikenali sebagai Bapa Kemerdekaan kerana telah berjaya membebaskan negara daripada cengkaman penajajah yang boleh merosakkan bakal Melayu Boleh. Beliau telah berkhidmat sebagai Perdana Menteri Malaysia dari tahun 1957 hingga 1970.

2. Tun Abdul Razak bin Haji Dato' Hussein

Tun Abdul Razak pula merupakan seorang Melayu Boleh yang merangkap sebagai Perdana Menteri Malaysia yang kedua. Beliau juga turut dikenali sebagai seorang Melayu Boleh yang berjaya membangunkan negara hingga diberi gelaran Bapa Pembagunan. Antara jasa bakti pemimpin Melayu Boleh ini adalah mengenalkan Dasar Ekonomi baru pada taun 1971 untuk mengatasi masalah ekonomi. Melayu Boleh dan rakyat Malaysia yang lain haruslah bersyukur kerana dikurnikan pemimpin yang boleh seperti Tunku Abdul razak ini. Beliau telah berkhidmat sebagai Perdana Menteri dari tahun 1970 sehingga 1976. Jasa beliau benar-benar menunjukkan bahawa beliau merupakan Melayu Boleh Sebenar dan haruslah dicontohi oleh orang Melayu supaya Melayu Boleh Kembali dapat direalisasikan.

3. Tun Hussein bin Dato' Onn

Tun Hussein Onn pula merupakan Perdana Menteri Malaysia yang ketiga. Sebagai Melayu Boleh sebenar, beliau telah diberikan jolokon sebagai Bapa Perpaduan kerana belaiu merupakan seorang Melayu Boleh yang amat ikhlas dalam perjuangan untuk mencapai perpaduan kaum dan akan mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang membangkitkan isu perkauman. Semangat perpaduan sebegini haruslah dicontohi oleh Melayu Boleh agar negara Malaysia Boleh yang aman dan bersatu padu dapat diwujudkan. Tun Hussein Onn telah berkhidmat sebagai Perdana Menteri dari tahun 1976 hingga ke tahun 1981. Oleh itu, Melayu Boleh haruslah sentiasa mewujudkan perpaduan di antara bangsa-bangsa lain agar status Melayu Boleh itu akan dihormati oleh orang lain.

4. Tun Dr. Mahathir Mohamad

Tun Dr. Mahathir atau turut dikenali sebagai Dr. M merupakan Perdana Menteri ke-4 adalah seorang Melayu Boleh yang sangat disegani oleh semua rakyat Malaysia. Melayu Boleh ini telah membawa kemajuan yang besar terhadap pembangunan Negara Malaysia sehingga beliau diberi gelaran sebagai Bapa Permodenan. Beliau telah berkhidmat sebagai Perdana Menteri Malaysia dari tahun 1981 hingga 2003. Sebagai seorang Melayu Boleh yang moden, Tun Dr. M juga mempunyai blog sendiri yang sentiasa dikemaskini dengan picisan idea beliau walaupun sudah tidak lagi berkhidmat sebagai Perdana Menteri. Anda boleh lawati blog Melayu Boleh Permodenan ini di > Chedet.Co.Cc

5. Tun Abdullah Ahmad Badawi

Tun Abdullah Ahmad Badawi atau lebih dikenali sebagai Pak Lah merupakan Perdana Menteri yang ke-5 memimpin Malaysia ke arah kemajuan sebagai seorang Melayu Boleh yang sebenar. Beliau juga telah diberikan gelaran Bapa Pembangunan Modal Insan kerana sepanjang pemerintahan beliau, Pak Lah sangat menekankan terhadap isu rasuah dan sebagainya supaya Melayu Boleh yang bersih dapat kita wujudkan. Beliau juga telah memperkenalkan konsep Islam Hadhari iaitu perkembangan ekonomi dan teknologi adalah secocok dengan ajaran Islam. Seorang Melayu Boleh haruslah bijak mengimbangi duniawi dan akhirat mereka supaya kita sentiasa dirahmati oleh Yang Maha Esa. Pak Lah telah berkhidmat dari tahun 2003 hingga ke tahun 2009 tahun ini.

6. Dato' Seri Mohd Najib Abdul Razak

Dato' Seri Mohd Najib merupakan Perdana Menteri Malaysia yang terkini iaitu sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-6. Melayu Boleh ini telah dilantik sebagai Perdana Menteri ke-6 pada 3 April 2009 untuk memimpin Malaysia dari pucuk kepimpinan Pak Lah. Beliau juga merupakan anak Melayu Boleh iaitu Perdana Menteri ke-2 iaitu Tun Abdul Razak bin Haji Dato' Hussein. Rakyat Malaysia benar-benar berharap agar Perdana Menteri baru ini akan membantu rakyat Malaysia mengharungi krisis ekonomi yang melanda negara yang sedikit sebanyak menjejaskan ekonomi Melayu Boleh. Oleh itu, Melayu Boleh haruslah bangkit untuk bersama-sama Dato' Seri Najib dan rakyat Malaysia yang lain bersatu untuk memulihkan ekonomi negara.

Melayu Boleh haruslah mencontohi sikap dan kepimpinan Perdana-perdana Menteri kita yang telah bersusah payah memajukan negara serta telah banyak membantu Melayu Boleh untuk berjaya. Kesimpulannya, Melayu Boleh haruslah sentiasa mengambil peluang untuk memperbaiki taraf hidup mereka supaya gelaran "Melayu Boleh" itu dapat benar-benar direalisasikan sebagai sesuatu yang positif.

7 comments

  1. inspiration // April 15, 2009 at 6:16 AM  

    Nice blog. I hope it can be in top10 very soon.

  2. syuxx // April 15, 2009 at 6:34 AM  

    Thanks for the comment my SEO Sifu !!
    Yea, mudah-mudahan saja dapat masuk ke top 10 di SERP utk "Melayu Boleh"

  3. Anonymous // October 17, 2011 at 1:42 AM  

    R A H M A N

    R - Rahman
    A - Abdul Razak
    H - Hussein Onn
    M - Mahathir
    A - Abdullah ahmad badawi
    N - Najib
    lol....

  4. Anonymous // April 29, 2013 at 6:57 PM  

    Hi, this weekend is good in favor of me, as this moment i am reading this
    wonderful educational paragraph here at my residence.



    Feel free to surf to my page ... simply click the up coming webpage

  5. Anonymous // May 17, 2013 at 11:09 AM  

    Greate pieces. Keep posting such kind of info on your site.
    Im really impressed by your site.
    Hey there, You've performed a fantastic job. I'll definitely
    digg it and in my view suggest to my friends.
    I am confident they will be benefited from this web
    site.

    My weblog :: LeParfait Review

  6. Anonymous // May 18, 2013 at 2:14 PM  

    I know this website provides quality dependent content
    and additional stuff, is there any other web page which offers these stuff in
    quality?

    My webpage :: Download Muscle Maximizer

  7. Anonymous // May 18, 2013 at 3:21 PM  

    These are genuinely fantastic ideas in concerning blogging.
    You have touched some good things here. Any way keep up wrinting.


    Feel free to surf to my weblog :: Lift serum pro and lift and glow pro